به وبلاگ انجمن زمین شناسی دانشگاه پیام نور لرستان خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
نمونه سوالات
زمین شناسی
نرم افزار
نرم افزار زمین شناسی
تصاویر
کتاب ها
اخبار
اضافات

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 47
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 98
بازدید ماه : 2699
بازدید کل : 333562
تعداد مطالب : 45
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر

آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

زون زاگرس

زون زاگرس

 


مقدمه


منظور از ایران جنوبى زمین‎هاى واقع در جنوب غربی زمیندرز تتیس جوان است که
شامل بلندى‌هاى غرب و جنوب غربی ایران (زاگرس) است و گستره‌هاى لرستان، خوزستان و فارس را در بر دارد.
از نگاه زمین‌شناسى، در باره مرز شمال شرقى ایران جنوبى، اتفاق‌نظر وجود ندارد. برخی زمین شناسان بخش شمال شرقی زاگرس را زونى با ساختار پیچیده همراه با سنگ‌هاى دگرگونى مى‌دانند که در فرهنگ زمین‌شناسى ایران، به گونه‎اى فراگیر از آن به عنوان « زون سنندج – سیرجان » یاد مى‌شود. فرهودى (1978) و علوى (1994) مرز شمال خاورى زاگرس را کمربند آتشفشانى ارومیه – بزمان مى‌دانند. به نظر فرهودى، این کمربند بخشى از سیستم کمانى کوهزاد زاگرس است که با خط عمان از سیستم کمانى مکران جدا مى‌شود. ولى، بسیارى از گزارش‌هاى زمین‌شناسى، با استناد به تحولات زمین‌ساختى، ماگماتیسم – دگرگونى، و شرایط رسوبى متفاوت دو سوى راندگى اصلى زاگرس، مرز شمال شرقی این پهنه را بر راندگى اصلى زاگرس منطبق مى‌دانند. دنباله جنوب شرقی زون زاگرس توسط گسل ترادیس درون‌قاره‌اى میناب (گسل زندان) از حوضه فلیش مکران جدا مى‌شود، ولى به سمت شمال غرب، زاگرس را مى‌توان تا بلندى‌هاى شرق عراق و جنوب شرق ترکیه دنبال کرد. به سوى جنوب – جنوب غرب، ویژگى‌هاى زمین‌شناختى زاگرس با اندک تغییراتى در رخساره‌هاى سنگى و الگوى ساختارى تا خلیج فارس و سکوى عربستان ادامه دارد. نبود فعالیت‎هاى آذرین، وجود مادر سنگ‎هاى متعدد و بسیار غنى از مواد آلى،سنگ مخزن‎های‎متخلخل و تراواى متعدد با سنگ‎پوش‎هاى مناسب، شرایط منحصر به فردى را براى تولید و انباشت هیدروکربن در زاگرس فراهم کرده تا این پهنه از نفت‎خیزترین حوضه‎هاى رسوبى دنیا باشد.

تصویر  

از نظر جغرافیایى زاگرس را می‎توان به نواحى لرستان، خوزستان و فارس تقسیم کرد .
بـربـریان (1977) بر پایــه انباشتــه‌هاى نمکى سرى هرمـز، زاگـــرس را به دو بخش جنوب شرقی، یا « حوضه هرمز » و بخش شمال غربی، یا « حوضة اهواز » تقسیم می‎کند که مرز جدایى این دو، بر خطواره قطر – کازرون است.
از نظر ژئومورفولوژی از شمال شرق به جنوب غرب، زاگرس شامل زاگرس مرتفع (زاگرس داخلى)، زاگرس چین‎خورده (زاگرس بیرونى) و دشت خوزستان است.
از نظر الگوى ساختارى از شمال شرق به جنوب غرب، زاگرس شامل زون راندگی‎ها، کمربند چین‎خورده، فروافتادگى دزفول و دشت آبادان است.

تاریخچه چینه‎اى زاگرس


همه سنگ‌هاى زاگرس را مى‌توان به دو گروه پى‌سنگ دگرگونه پرکامبرین و پوشش رسوبى روى پى‌سنگ تقسیم کرد. مراحل سه گانه زیر را در تکوین حوضه زاگرس مؤثر مى‌باشد.
  • مرحلة فلات قاره (پرکامبرین پسین – تریاس میانى)
  • مرحلة بزرگ ناودیسى ( تریاس میانى – پلیوسن)
  • مرحلة پس از کوهزایى (پلیوسن – زمان حال)
علوى (1994)، با توجه به رخساره‎هاى سنگى و پیامد رویدادهاى زمین‎ساختى، سنگ‌هاى زاگرس را به واحدهاى زمین‎ساختى – چینه‎شناختى(Tectonostratigraphy Units) زیر تقسیم مى‌کند:
1- رخساره‌هاى سکویى قاره گندوانا، به سن پرکامبرین پسین – تریاس میانى
2- رخساره‌هاى فلات قارة جنوب تتیس جوان، به سن ژوراسیک – کرتاسه
3- رسوب‌هاى پیش‌خشکى (Foreland) سنوزوییک (دریایى – غیردریایى) که همزمان با کوهزایى آلپ و در یک دریاى پسرونده به سمت جنوب غربی، انباشته شده‌اند.
اوبراین (1950)، بر پایه رفتارشناسى سنگ‌ها، ردیف‌هاى رسوبى زاگرس را به گونة زیر تقسیم مى‌کند:
تصویر  

1- گروه پى‌سنگ (پرکامبرین)
2-گروه متحرک زیرین، شامل سرى هرمز به سن پرکامبرین پسین - کامبرین، به ضخامت تا 4 هزار متر
3-گروه مقاوم، شامل سازندهاى زمان کامبرین تا میوسن، به ضخامت 6 تا 7 هزار متر
4-گروه متحرک بالایى، شامل سازند گچساران ، با 1600 متر ضخامت
5-گروه نامقاوم، شامل سازندهاى میشان، آغاجارى، بختیارى، به ضخامت 3 تا 4 هزار متر
بررسى چینه‌نگارى ترادفى (Sequence Stratigraphy) پهنة زاگرس نشانگر آن است که این بخش از ایران، در فاصلة زمانى پرکامبرین – تریاس میانى بخشى از ابرقارة گندوانا بوده است. از تریاس میانى، با تکوین تتیس جوان، شرایط دریایى ویژه‎اى بر آن حاکم بوده است. از کرتاسه پسین به بعد، پس از سرانجام گرفتن تتیس جوان و برخورد دو ورق زاگرس و ایران مرکزى، محیط‌هاى رسوبى از نوع همزمان با کوهزایى بوده‌اند. اگرچه پیشینه فاز کوهزایى در پلیوسن بوده است، ولى دگرشکلى، همچنان بر زاگرس تحمیل مى‌شده است.

 
[+] نوشته شده توسط حسن محمدی مقدم در سه شنبه 12 دی 1391برچسب:, در ساعت 17:31 | |
دانلود کتاب زمین شناسی ایران


 

دانلود کتاب زمین شناسی ایران

سید علی آقا نباتی

1383

 

Geology of Iran

Seyed Ali Agha Nabati


 

ناشر: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

 


 

[+] نوشته شده توسط حسن محمدی مقدم در سه شنبه 12 دی 1391برچسب:, در ساعت 17:19 | |
ژئوتوریسم جزایر فارو

 

جزایر فارو (Faroe Islands) نام جزایر هجده گانه ای در شمال اروپاست که به عنوان یکی از مناطق خودگردان پادشاهی دانمارک شناخته می شود.

جزایر فارو در زبان دانمارکی به معنای «جزایر گوسفند» است و این به آن دلیل است که یکی از مشاغل ساکنین این منطقه، پرورش گوسفند و دامداری است. حتی نشان ملی این کشور نیز یک قوچ است.

این جزایر هجده گانه بین اقیانوس اطلس شمالی و دریای نروژ، تقریباً در فاصله ای برابر از ایسلند و نروژ واقع شده است.

مساحل کل این منطقه حدود 1400 کیلومترمربع است. در سرشماری سال 2011، جمعیت کل جزایر فارو بالغ بر 48 هزار نفر برآورد شده است.

از آنجا که این جزایر با آب احاطه شده است، ماهیگیری شغل اصلی ساکنان آن محسوب می شود.

اگر چه این جزایر از دید بسیاری از کارشناسان و گردشگران مخفی مانده و از طبیعتی بکر برخوردار است، ولی روز به روز به تعداد افرادی که مایلند به این مکان دیدنی و سرسبز بیایند و در طبیعت مسحورکننده آن بیاسایند، افزوده می شود.

جزایر فارو از جهات مختلفی می تواند یک مقصد عالی برای گردشگران به شمار رود: در اینجا شما فقط 5 کیلومتر از اقیانوس فاصله دارید، و این منطقه با داشتن کوه های شیب دار و صخره ای، محل زندگی و پرورش 70 هزار راس گوسفند و 2 میلیون جفت مرغ دریایی است.

همچنین به یاد داشته باشید بزرگترین دسته پرندگان مرغ طوفان در جهان، در این منطقه سکونت دارد.

گردشگرانی که جزایر فارو را برای گذراندن تعطیلاتی به یاد ماندنی انتخاب می کنند، دلایل زیادی برای این کار دارند چرا که این نقطه از جهان با داشتن سواحل باشکوه، فضایی آرام، آوای خوش مرغان دریایی، آب های نیلگون اقیانوس، هوای پاکیزه، فضایی دنج، طبیعتی دست نخورده و ساکنانی خونگرم و مهربان، می تواند انسان ها را از هیاهوی شلوغی و سروصدای تمام نشدنی محیط های شهری دور کند.

در واقع جزایر فارو بهترین جا برای معاشقه با طبیعت و خلوت کردن با خود است.

گردشگران در کنار فعالیت های لذتبخشی همچون صخره نوردی، می توانند در ساحل این منطقه پیاده روی کنند و نمایی بسیار زیبا از اقیانوس را پیش روی خود داشته باشند.

جزایر فارو (Faroe Islands)

جزایر فارو (Faroe Islands) جزایر فارو (Faroe Islands)

برای دیدن همۀ عکس ها به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب
[+] نوشته شده توسط در سه شنبه 12 دی 1391برچسب:, در ساعت 9:8 | |
مطلب ارسالی از آقای دکتر علیزاده

 

 

 

بسمه تعالی
 
با توجه به دستاوردهای علمی و پژوهشی پژوهشگران علوم زمین کشور در سال‌های اخیر و در راستای هم‌اندیشی و تبادل نظر در خصوص یافته‌های نوین پژوهشی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته  در راستای سیاست‌های مدون خود و به منظور فراهم نمودن بستری مناسب برای ارائه نتایج تحقیقات پژوهشگران و اندیشمندان کشور، اولین همایش زمین شناسی فلات ایران را در روزهای 10 الی 11اسفند ماه ۱۳۹۱ در شهر کرمان برگزار ‌نماید. لذا از کلیه اساتید، محققین و دانشجویان محترم علوم زمین  دعوت به عمل می‌آید تا با ارائه مقالات پژوهشی و شرکت در همایش، برگزارکنندگان را در برگزاری هر چه بایسته‌تر همایش یاری دهند.
دبیرخانه اولین همایش زمین شناسی فلات ایران درکلیه شاخه های تخصصی علوم زمین مقاله می پذیرد. توجه به این نکته ضروری است که فقط مقالات پژوهشی‌ای که دارای نوآوری وداده‌های پژوهشی جدیدباشند مورد داوری قرارمی‌گیرند ودبیرخانه همایش ازپذیرش مقالات مروری ونیزمقالاتی که بخشی یا تمام آن درهمایش دیگری ارائه شده باشد معذوراست.
 
 
محورهای همایش:
·                     آب ‌شناسی
·         چینه‌ شناسی،دیرینه ‌شناسی ورسوب‌ شناسی
·         سنگ ‌شناسی وکانی‌شناسی
·         زمین‌شناسی اقتصادی وزمین شیمی
·         زمین‌شناسی مهندسی
·         زمین‌شناسی ساختاری وزمین ساخت
·         زمین فیزیک ولرزه زمین ساخت
·         زمین‌شناسی نفت ومنابع انرژی
·         زمین‌شناسی زیست محیطی و زمین‌شناسی پزشکی
·         سنجش ازدورزمین شناختی
·         زمین ریخت شناسی وزمین شناسی کواترنری
·                    افق‌های نودرزمین شناسی( مخاطرات زمین شناسی،زمین گردشگری،نانوزمین شناسی،گوهرشناسی وزمین شناسی دریایی و )
 
 
تاریخهای مهم:
مهلت پرداخت حق ثبت نام: 20بهمن ماه ۱۳۹۱
آخرین مهلت ارسال مقاله: 20دی  ماه ۱۳۹۱
اعلام نتایج داوری مقالات: ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۱
برگزاری همایش :10 و 11 اسفند ماه 1391
 
وب سایت همایش :
  آدرس دبیرخانه:
کرمان انتهای بزرگ راه هفت باغ، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته
تلفاکس:          03426228011    ،     تلفن 03426233000

 

[+] نوشته شده توسط در یک شنبه 10 دی 1391برچسب:, در ساعت 12:10 | |
کوه نمک مطلب ارسالی از آقای دکتر علیزاده

 وقتـی نـمک در هیـبت یک کـوه برآیـد !


کوه نمک با دارا بودن چشم‌اندازهای زیبای زمین‌شناسی، انواع سنگ‌های مختلف، غارهای طبیعی و طبیعت بکر درون آنها، آبشارکوه‌ها و آویزه‌های نمکی نه تنها چشم هر بیننده‌ای را برای تفریح و کوهنوردی به طرف خود جلب می کند بلکه بهترین محل مطالعه برای محققان علاقه‌مند به علم زمین‌شناسی است. این جاذبه‌های طبیعی در منطقه کوه نمک و ظرفیت فراوان آن برای گردشگری به همراه یک مدیریت صحیح زیست‌محیطی می‌تواند بهترین منطقه گردشگری در آن ناحیه با ترویج فرهنگ زیست محیطی جهت حفاظت از منابع طبیعی با رواج نوع خاصی از گردشگری به نام گردشگری طبیعی باشد، چرا که پیشگامان طبیعت‌گردی در جهان براین باورند که برای حفظ واقعی محیط‌های طبیعی باید گردشگران را در این محیط‌ها پذیرا باشند.

در این میان، گنبد یا کوه نمکی جاشک یکی از بزرگترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه به شمار می رود و بعنوان یک اثر طبیعی از جاذبه های گردشگری استان بوشهر محسوب می شود. کوه نمکی جاشک به عنوان تنها اثر طبیعی ملی استان بوشهر در سال 88 به ثبت رسیده و اکنون در اختیار محیط زیست قرار گرفته است. مهمترین خصوصیات بارز و متفاوت کوه نمکی جاشک به نوع نمکهای این کوه نمکی، گنبدها و غارهای منحصر به فرد، آبشارها، بلورها و ... می توان اشاره داشت. رنگ سفید نمک‌های طعام گنبد به منطقه جاشک جلوه‌ای زیبا بخشیده است به نحوی که از جاده خورموج دیر به صورت یک کوه برفی زیبا در بخش شرقی دشت برهنه ظاهر شده است ...


 لطفا تا باز شدن كامل عكسها شكیبا باشید

گروه اینترنتی پرشین استار |
www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین
استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار |
www.Persian-Star.org

 

برای دیدن تمامی عکس ها به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب
[+] نوشته شده توسط در پنج شنبه 7 دی 1391برچسب:, در ساعت 15:52 | |
پرمافراست

        جدي ترين تهديد براي حيات روي زمين 

 هر روز كه مي گذرد اثرات گرم شدن کرهء زمین ابعاد گسترده تري به خود مي گيرد. افزایش سطح آب اقیانوسها، ذوب شدن یخ های قطبی، طوفانهای شدیدتر، سیل های بیشتر، ویرانی محل زندگی و انقراض خرس های قطبی و آبزیان گوناگون، بیابان شدن زمین های کشاورزی در جای جای کرهء زمین و افزایش بیماریهای گرمسیری و ... همگي از تبعات فاجعه بار گرم شدن زمين هستند.

 اما آنچه جدي ترين تهديد براي حيات روي كره زمين شناخته شده و كمتر در رسانه هاي خبري بازگو مي شود، آزاد شدن گاز متان در زمين هاي توندرا TUNDRA  (زمين هاي بي درخت سراسر مناطق شمالي قاره هاي آمريکا، اروپا و آسيا در امتداد مدار قطبي قطب شمال Arctic Circle) است که در اثر ذوب شدن  يخ زيرين خاک آنها (* Permafrost ) در حال  رخ دادن است و کربنی که از دورهء چهارم زمین شناسی بخاطر وجود يخ و سرما در اين زمين ها قفل شده بود به دليل افزايش دماي زمين، بصورت متان –گاز گلخانه ای که ۲۳ بار از دی اکسید کربن قویتر است- با سرعت پنج برابر آنچه قبلا تصور مي شد، به سمت اتمسفر در حال جریان يافتن است.

 

محققان معتقدند این امر ممکن است موجب کوک شدن بمب زمانی تغییر آب و هوا باشد.

 

لایهء یخ زدهء لاشبرگی که نوعی مدفن گیاهی است و تمام ناحیهء نزدیک قطب در سیبری غربی باندازه وسعت دو کشور فرانسه و آلمان را پوشانده است بیلیونها تن گاز گلخانه ای در خود دارد که برای نخستین بار شروع به ذوب شدن کرده است. اين لايه یازده هزار سال پیش، قبل از پایان آخرین عصر یخی جداشده و شكل گرفته است.

 

برای مطالعه کل مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید


ادامه مطلب
[+] نوشته شده توسط حسن محمدی مقدم در شنبه 2 دی 1391برچسب:, در ساعت 14:57 | |

درباره وبلاگ

به وبلاگ انجمن زمین شناسی خوش آمدید
آرشيو
آذر 1392
ارديبهشت 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
حسن محمدی مقدم
رضا دالوند
لينكستان
مقالات زمین شناسی
مقاله درمورد ایران مرکزی
مقاله در مورد زاگرس چین خورده
دانلد مقاله
نقشه مناطق زمین گرمایی ایران
کاربرد زمین شناسی در سد سازی
دانلود نقشه زمین شناسی خاورمیانه
دانلود جدول چینه نگاری زون های ساختاری ایران
دانلود نقشه گسل های بنیادی ایران
منابع اشد رشته زمین شناسی
نمونه سوالات رشته زمین شناسی
کتابخانه دیخیتال دانشگاه پیام نور
دانلود نقشه زمین شناسی خرم آباد
دانلود نقشه درصد شيب استان لرستان
دانلود نقشه مدل ارتفاعى استان لرستان
دانلود نقشه گسل هاى استان لرستان
دانلود نقشه زمين شناسى استان لرستان
لژاند نقشه زمين شناسى استان لرستان
دانلود نقشه رودخانه های استان لرستان
دانلود نقشه توپوگرافی استان لرستان
دانلود نقشه زمین شناسی ایران
ردیاب ماشین
جلوپنجره اریو
اریو زوتی z300
جلو پنجره ایکس 60

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انجمن زمین شناسی دانشگاه پیام نور خرم آباد و آدرس azlrpnu.LXB.ir
لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

مقاله در مورد زاگرس چین خورده
موسسه خیریه باب الحوائج (ع) خرم آباد
وب سایت شناخت غار های ایران
مراحل تهیه مقاطع نازک
کاربرد زمین شناسی در تونل سازی
ماشین حفر تونل T.B.M
دانلود مقاله ارزیابی خصوصیات ھیدروژئوشیمیایی آبھای زیرزمینی دشت رومشگان، لرستان
دانلود مقاله
دانلود کتاب های زمین شناسی برای موبایل
رصد ماهواره امید
حمل و ترخیص خرده بار از چین
حمل و ترخیص چین
جلو پنجره اسپرت
الوقلیون

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , azlrpnu.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com